Strona główna » Urząd » Struktura Urzędu » Wydział Spraw Obywatelskich
Wydział Spraw Obywatelskich
Dane kontaktowe
Naczelnik Paweł Łajca
ul. Katowicka 53
Tel. 32 3491-871
so@swietochlowice.pl
Załatw sprawę - informacje, wnioski
Zakres spraw
Do podstawowego zakresu działania Wydziału Spraw Obywatelskich należy prowadzenie spraw z zakresu ewidencji ludności, dowodów osobistych, ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi, stowarzyszeń, fundacji, wyborów, w tym w szczególności:
- Prowadzenie rejestru mieszkańców Miasta.
- Rejestracja w rejestrze PESEL określonych ustawą o ewidencji ludności danych, zameldowanych na terenie Miasta na pobyt stały i czasowy obywateli polskich oraz danych, zameldowanych na terenie Miasta na pobyt stały i czasowy cudzoziemców, którym nadano numer PESEL.
- Wykonywanie czynności związanych z zameldowaniem i wymeldowaniem osób oraz rozstrzyganie w drodze decyzji administracyjnych o zameldowaniu lub wymeldowaniu.
- Wydawanie zaświadczeń o zameldowaniu, zaświadczeń zawierających pełny odpis przetwarzanych danych dotyczących osób, udostępnianie uprawnionym podmiotom danych z rejestru mieszkańców oraz rejestru zamieszkania cudzoziemców.
- Wydawanie, wymiana i unieważnianie dowodów osobistych.
- Wydawanie decyzji administracyjnych o odmowie wydania dowodu osobistego.
- Wprowadzanie danych do rejestru dowodów osobistych oraz przetwarzanie danych gromadzonych w tym rejestrze.
- Dokonywanie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej danych ewidencyjnych oraz informacyjnych, w tym wpisu o zawieszeniu i wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej.
- Prowadzenie spraw związanych ze współpracą z podmiotami gospodarczymi oraz ich związkami, a także instytucjami kontrolnymi w zakresie wykonywania działalności gospodarczej na terenie Miasta.
- Wydawanie zezwoleń na sprzedaż, sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych, cofanie zezwoleń, stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia, dokonywanie kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
- Prowadzenie ewidencji położonych na terenie Miasta obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie oraz przeprowadzanie kontroli.
- Wykonywanie zadań związanych z działalnością stowarzyszeń w zakresie przewidzianym ustawą Prawo o stowarzyszeniach, w tym tworzenia stowarzyszeń, nadzoru nad stowarzyszeniami, stowarzyszeń zwykłych.
- Wykonywanie zadań związanych z działalnością fundacji w zakresie przewidzianym ustawą o fundacjach.
- Przygotowanie dokumentacji i koordynacja działań dotyczących sprowadzania osób w ramach repatriacji.
- Poświadczanie własnoręczności podpisu na oświadczeniach (deklaracjach) i formularzach rentowych wymaganych do uzyskania lub pobierania rent z instytucji zagranicznych.
- Wykonywanie powierzonych zadań związanych z wyborami Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, do Sejmu, Senatu, Parlamentu Europejskiego, organów samorządu terytorialnego, referendami i spisami powszechnymi.
- Koordynowanie działań związanych z rozwojem gospodarczym w Mieście.
- Wspieranie przedsiębiorców oraz osób planujących rozpoczęcie działalności gospodarczej, kompleksowe wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorców.
- Udzielanie informacji o instrumentach wsparcia finansowego na rozpoczęcie i rozwój działalności.
- Współpraca z organizacjami, instytucjami, przedsiębiorcami i innymi podmiotami w celu rozwoju przedsiębiorczości w Mieście.
- Tworzenie programów z zakresu pomocy przedsiębiorcom i wspieranie rozwoju przedsiębiorczości.
- Prowadzenie akcji promocyjno-informacyjnych skierowanych do przedsiębiorców,
- Promowania inicjatyw zmierzających do popularyzacji samozatrudnienia.
- Organizowanie wydarzeń promujących rozwój przedsiębiorczości w Mieście.
- Koordynowanie działań związanych z organizacją szkoleń w ramach rozwoju przedsiębiorczości w Mieście.
- Współpraca z organizacjami pozarządowymi, miejskimi jednostkami organizacyjnymi prowadzącymi działalność wspierającą przedsiębiorczość.
- Prowadzenie strony internetowej Miasta o profilu gospodarczym zawierającej aktualną bazę ofert inwestycyjnych.
- Prowadzenie spraw związanych z działalnością powołanego Zespołu ds. obsługi inwestorów.
- Współpraca z Radą Biznesu, w tym zapewnienie Radzie obsługi administracyjno-kancelaryjnej.
W ramach Wydziału działa Referat Działalności Gospodarczej (symbol akt RG).
Struktura Urzędu
- Biuro Rozwoju Mieszkalnictwa
- Wydział Architektury i Gospodarki Przestrzennej
- Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
- Wydział Ekologii i Gospodarki Odpadami
- Referat Podatków i Egzekucji Administracyjnej
- Wydział Finansowy
- Wydział Geodezji i Kartografii
- Wydział Informatyki
- Wydział Infrastruktury Drogowej
- Wydział Inwestycji i Zamówień Publicznych
- Wydział Gospodarki Nieruchomościami
- Wydział Komunikacji
- Wydział Organizacyjny
- Wydział Rozwoju i Polityki Społecznej
- Wydział Spraw Obywatelskich
- Kancelaria Rady Miejskiej
- Zespół Radców Prawnych
- Audytor Wewnętrzny
- Biuro ds. Najmu Mieszkań
- Kancelaria Prezydenta Miasta
- Straż Miejska
- Urząd Stanu Cywilnego