Wydział Komunikacji
Dane kontaktowe
Naczelnik Adam Wieczorek
pokój 16, 19
Tel. 32 3491-910/912/913/911
ko@swietochlowice.pl
Zakres spraw
Do podstawowego zakresu działania Wydziału Komunikacji należy prowadzenie spraw z zakresu, rejestracji pojazdów oraz kierowania pojazdami, w tym w szczególności:
- Prowadzenie spraw związanych z rejestracją pojazdów.
- Kierowanie pojazdów na dodatkowe badania techniczne.
- Wpisywanie do dowodów rejestracyjnych terminu badania technicznego.
- Wyrażanie zgody na umieszczanie nadanych cech identyfikacyjnych pojazdu przez stację kontroli pojazdów.
- Zamawianie tablic rejestracyjnych z wytłoczonymi numerami rejestracyjnymi.
- Przyjmowanie zaświadczeń o demontażu pojazdu przekazywanych przez przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu.
- Wykonywanie zadań starosty określonych przepisami ustawy o kierujących pojazdami dotyczącymi: wydawania prawa jazdy, szkolenia osób ubiegających się o uprawnienie do kierowania pojazdami, ośrodków szkolenia kierowców i innych podmiotów prowadzących szkolenie, instruktorów i wykładowców, nadzoru nad szkoleniem, sprawdzania kwalifikacji i przeprowadzania egzaminów państwowych, badań lekarskich, badań psychologicznych, okresu próbnego, nadzoru nad kierującymi, wymagań w stosunku do kierujących pojazdami uprzywilejowanymi lub przewożącymi wartości pieniężne, nadzoru nad wykonywaniem ww. ustawy.
- Wykonywanie zadań starosty określonych przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym dotyczącymi centralnej ewidencji kierowców/przekazywanie do Centralnej Ewidencji Kierowców danych osób uprawnionych do kierowania pojazdami niezwłocznie po wydaniu dokumentu stwierdzającego uprawnienie.
- Wykonywanie zadań starosty oraz Prezydenta Miasta określonych przepisami ustawy o transporcie drogowym dotyczącymi: zasad podejmowania i wykonywania transportu drogowego, przewozów na potrzeby własne, nadzoru i kontroli.
- Współpraca z Zarządem Transportu Metropolitalnego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz innymi jednostkami w zakresie organizacji, finansowania oraz funkcjonowania komunikacji lokalnej.
- Wykonywanie zadań organu zarządzającego ruchem na drogach związanych z wykorzystaniem dróg w sposób szczególny.
- Uzgadnianie w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego spraw związanych z organizowaniem procesji, pielgrzymek lub innych imprez o charakterze religijnym na drogach miejskich.
- Prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów na obszarze Miasta, w tym dokonywanie wpisów do rejestru oraz wykonywanie czynności nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów.
- Rejestracja sprzętu do amatorskiego połowu ryb i prowadzenie jego ewidencji.
- Współudział w organizacji i zapewnieniu funkcjonowania punktu porad obywatelskich powołanego w ramach Programu Aktywności Lokalnej (PAL).