Wydział Komunikacji
Dane kontaktowe
Naczelnik: Adam Wieczorek
Pokoje: 16, 19 – niski parter
Telefony:
-
- prawo jazdy – 32 3491 913
- rejestracja pojazdu – 32 3491 912
- transport drogowy i działalność regulowana – 32 3491 911
E-mail: ko@swietochlowice.pl
Załatw sprawę – informacje, wnioski
Prawa jazdy Rejestracja pojazdu Transport drogowy
Zakres spraw
Do podstawowego zakresu działania Wydziału Komunikacji należy prowadzenie spraw z zakresu, rejestracji pojazdów oraz kierowania pojazdami, w tym w szczególności:
- Prowadzenie spraw związanych z rejestracją pojazdów.
- Kierowanie pojazdów na dodatkowe badania techniczne.
- Wpisywanie do dowodów rejestracyjnych terminu badania technicznego.
- Wyrażanie zgody na umieszczanie nadanych cech identyfikacyjnych pojazdu przez Stację Kontroli Pojazdów.
- Zamawianie tablic rejestracyjnych z wytłoczonymi numerami rejestracyjnymi.
- Przyjmowanie zaświadczeń o demontażu pojazdu przekazywanych przez przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu.
- Wykonywanie zadań starosty określonych przepisami ustawy o Kierujących Pojazdami dotyczących:
- wydawania praw jazdy,
- nadzoru nad:
- szkoleniem osób ubiegających się o uprawnienie do kierowania pojazdami,
- ośrodkami szkolenia kierowców i innymi podmiotami prowadzącymi szkolenia,
- instruktorami i wykładowcami,
- sprawdzania kwalifikacji i przeprowadzania egzaminów Państwowych, badań lekarskich, badań psychologicznych, okresu próbnego i wszelkich innych czynności wobec osób kierujących pojazdami a określonych powyższą ustawą,
- spełnienia wymogów przez kierujących pojazdami uprzywilejowanymi lub przewożącymi wartości pieniężne,
- nadzoru nad wykonywaniem ww. ustawy.
- Wykonywanie zadań Starosty określonych przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym dotyczącymi centralnej ewidencji kierowców/przekazywanie do centralnej ewidencji kierowców danych osób uprawnionych do kierowania pojazdami niezwłocznie po wydaniu dokumentu stwierdzającego uprawnienie.
- Wykonywanie zadań starosty oraz Prezydenta Miasta określonych przepisami ustawy o Transporcie drogowym dotyczącymi: zasad podejmowania i wykonywania transportu drogowego, przewozów na potrzeby własne, nadzoru i kontroli.
- Współpraca z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią z siedzibą w Katowicach oraz innymi jednostkami w zakresie organizacji, finansowania oraz funkcjonowania komunikacji lokalnej.
- Wykonywanie zadań organu zarządzającego ruchem na drogach związanych z wykorzystaniem dróg w sposób szczególny.
- Uzgadnianie w zakresie bezpieczeństwa drogowego spraw związanych z organizowaniem procesji, pielgrzymek lub innych imprez o charakterze religijnym na drogach miejskich.
- Prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących Stacje Kontroli Pojazdów na obszarze Miasta, w tym dokonywanie wpisu do rejestru oraz wykonywanie czynności nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów.
- Prowadzenie postępowań w zakresie nakładania kar pieniężnych w stosunku do osób, które nie zgłosiły w ustawowym terminie nabycia lub zbycia pojazdu zarejestrowanego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz w stosunku do osób, które nie zarejestrowały w terminie ustawowym pojazdu sprowadzonego z zagranicy.
- Wystawianie na podstawie przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji pisemnych upomnień oraz tytułów wykonawczych w przypadku braku uregulowania należności określonych w punkcie 14.