Strona główna » Urząd » Struktura Urzędu » Wydział Ekologii i Gospodarki Odpadami
Wydział Ekologii i Gospodarki Odpadami
Dane kontaktowe
Naczelnik Beata Grzelec-Spetruk
pokój 305
Tel. 32 3491-880
ego@swietochlowice.pl
Załatw sprawę - informacje, wnioski
Zakres spraw
Do podstawowego zakresu działania Wydziału Ekologii i Gospodarki Odpadami należy prowadzenie spraw z zakresu ochrony środowiska, terenów zielonych, gospodarki wodno – ściekowej, zanieczyszczenia powietrza, gospodarowania odpadami w tym w szczególności:
- Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach wynikających z zakresu następujących ustaw:
- prawo ochrony środowiska;
- prawo wodne;
- o ochronie przyrody;
- o odpadach;
- o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
- ordynacja podatkowa;
- prawo geologiczne i górnicze;
- o rybactwie śródlądowym;
- o ochronie gruntów rolnych i leśnych;
- o cmentarzach i chowaniu zmarłych.
- Prowadzenie spraw w zakresie utrzymania czystości i porządku oraz wykonywanie prac pielęgnacyjnych i ogrodniczych na gminnych terenach zieleni urządzonej jak: parki, skwery, użytki ekologiczne i zespoły przyrodniczo-krajobrazowe.
- Kontrola stanu elementów małej architektury oraz ich montaż na gminnych terenach zieleni urządzonej.
- Utrzymywanie czystości i porządku oraz wykonywanie prac ogrodniczych na terenach zielonych nie objętych stałą pielęgnacją oraz innych terenach będących własnością gminy lub skarbu Państwa w gospodarowaniu gminy.
- Nadzór nad grupą pracowników gospodarczych zatrudnionych przy pracach w zakresie likwidacji dzikich wysypisk, terenów zaśmieconych, utrzymania czystości i porządku oraz wykonywania prac ogrodniczych na terenach zielonych nie objętych stałą pielęgnacją oraz innych terenach będących własnością gminy lub skarbu Państwa w gospodarowaniu gminy.
- Zakupy zaopatrzeniowe w sprzęt ogrodniczy, maszyny ogrodnicze, odzież służbową dla pracowników gospodarczych o których mowa w pkt. 5.
- Prowadzenie spraw związanych z eksploatacją samochodu przeznaczonego do przewozu pracowników gospodarczych wraz ze sprzętem potrzebnych do ich pracy.
- Likwidacja dzikich wysypisk śmieci na terenie Miasta.
- Wykonywanie działań na rzecz rozwoju i edukacji ekologicznej społeczeństwa.
- Prowadzenie spraw dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w tym ich księgowanie, windykacja oraz kontrola w zakresie terminowości i wysokości wnoszonych opłat.
- Prowadzenie elektronicznej bazy danych o właścicielach nieruchomości, którzy złożyli deklarację o wysokości opłaty za odbiór odpadów komunalnych wraz z weryfikacją danych zawartych w składanych deklaracjach o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Organizowanie systemu odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości objętych gminnym systemem gospodarowania odpadami.
- Tworzenie i nadzór nad realizacją aktów prawa miejscowego wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawy o odpadach, ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy Prawo ochrony środowiska.
- Prowadzenie Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych przy ulicy Szpitalnej w Świętochłowicach.
- Przygotowywanie corocznej analizy dotyczącej gospodarowania odpadami komunalnymi w gminie zgodnie z wytycznymi ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
- Przygotowywanie sprawozdania rocznego gminy do WIOŚ i Marszałka Województwa Śląskiego w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi w Bazie Danych o Produktach i Opakowaniach oraz gospodarce odpadami (BDO).
- Prowadzenie spraw dotyczących rejestru działalności regulowanej w zakresie odbioru odpadów komunalnych.
- Prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych oraz przydomowych oczyszczalni ścieków.
- Wykonywanie zadań związanych z użytkowaniem gruntów rolnych.
- Wykonywanie zadań zleconych w zakresie sporządzania spisów rolnych.
- Współdziałanie z Wydziałem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w sytuacjach zagrożenia środowiska naturalnego.
- Przygotowywanie i wprowadzanie wpisów do publicznie dostępnych wykazów danych w zakresie informacji o środowisku i jego ochronie na podstawie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
- Nadzorowanie spraw wnikających z Gminnego Programu Usuwania Azbestu.
- Wykonywanie zadań z zakresu ustawy o odpadach będących w kompetencji Prezydenta Miasta lub starosty.
- Opracowywanie, wdrażanie, realizacja oraz sprawozdania z programów strategicznych w zakresie ochrony środowiska.
- Opiniowanie inwestycji oraz zmiany sposobu użytkowania obiektów w zakres ochrony środowiska.
- Gospodarowanie środkami pochodzącymi z opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska w tym udzielanie dotacji z w/w środków zgodnie z regulaminem przyjętym uchwałą rady miejskiej.
- Prowadzenie spraw związanych z dotacją celową ze środków budżetu Miasta Świętochłowice na realizację zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej realizowanych przez podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych: osoby fizyczne, wspólnoty mieszkaniowe, osoby prawne, z wyłączeniem przedsiębiorców.
- Prowadzenie spraw dotyczących wdrażania Uchwały Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 7 kwietnia 2017 w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa śląskiego ograniczeń w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw.
- Prowadzenie punktu konsultacyjnego w ramach Programu Czyste Powietrze.
- Prowadzenie spraw w ramach Zintegrowanego Systemu Wsparcia Polityki i Programów Ograniczenia niskiej emisji.
- Przyjmowanie i wprowadzanie do systemu informatycznego deklaracji dotyczących źródeł ciepła i źródeł spalania paliw.
- Współpraca z podmiotami będącymi właścicielami, dzierżawcami lub użytkownikami zbiorników wodnych zlokalizowanych w obszarze miasta Świętochłowice.
- Prowadzenie spraw określonych w ustawie Prawo wodne należących do starosty i prezydenta miasta.
- Prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji.
- Prowadzenie spraw z zakresu ochrony powietrza, w tym wydawanie pozwoleń na wprowadzanie gazów łub pyłów do powietrza oraz przyjmowanie zgłoszeń instalacji do eksploatacji.
- Prowadzenie spraw z zakresu ochrony przed hałasem środowiskowym.
- Prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących wydawania zezwoleń na usuniecie drzew i krzewów oraz zniszczenia terenów zieleni, naliczanie kar i opłat.
- Obejmowanie zasobów, tworów i składników przyrody formami ochrony przyrody.
- Prowadzenie rejestrów pomników przyrody, użytków ekologicznych i zespołów przyrodniczo-krajobrazowych.
- Utrzymanie i nadzorowanie cmentarzy komunalnych oraz prowadzenie innych zadań wynikających z przepisów ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych.
- Nadzór nad świadczeniem usług w postaci stwierdzania zgonów i jego przyczyny oraz wystawiania kart zgonu osobom zmarłym w miejscach publicznych i niepublicznych na terenie miasta Świętochłowice.
- Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m w systemie elektronicznym REJA24.
- Prowadzenie spraw w zakresie likwidacji zagrożeń związanych z występowaniem problemu bezpańskich zwierząt.
- Tworzenie i nadzór nad realizacją aktów prawa miejscowego wynikających z ustawy o ochronie zwierząt, o cmentarzach i chowaniu zmarłych.
- Organizowanie akcji deratyzacji na terenie miasta.
- Prowadzenie spraw związanych z należytym utrzymaniem szaletów miejskich.
- Prowadzenie spraw w zakresie ochrony roślin i weterynarii.
- Wykonywanie zadań w zakresie realizacji przepisów dot. ustawy o lasach oraz prawa łowieckiego.
- Prowadzenie spraw związanych z grobownictwem wojennym oraz współpraca ze Śląskim Urzędem Wojewódzkim w tym zakresie.
- Prowadzenie spraw związanych z wydawaniem kart wędkarskich, legitymacji Społecznej Straży Rybackiej oraz kart łowiectwa podwodnego.
- Współpraca z Rodzinnymi Ogrodami Działkowymi oraz Polskim Związkiem Działkowców m.in. w zakresie udzielania dotacji dla ROD zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej.
Struktura Urzędu
- Wydział Architektury i Gospodarki Przestrzennej
- Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
- Wydział Ekologii i Gospodarki Odpadami
- Referat Podatków i Egzekucji Administracyjnej
- Wydział Finansowy
- Wydział Geodezji i Kartografii
- Wydział Informatyki
- Wydział Infrastruktury Drogowej
- Wydział Inwestycji i Zamówień Publicznych
- Wydział Komunikacji
- Wydział Mienia Komunalnego
- Wydział Organizacyjny
- Wydział Rozwoju i Polityki Społecznej
- Wydział Spraw Obywatelskich
- Kancelaria Rady Miejskiej
- Zespół Radców Prawnych
- Audytor Wewnętrzny
- Biuro ds. Najmu Mieszkań
- Kancelaria Prezydenta Miasta
- Straż Miejska
- Urząd Stanu Cywilnego