Miejski Rzecznik Konsumentów
Marek Króliczek
Urząd Miejski w Świętochłowicach
ul. Katowicka 54
41-600 Świętochłowice
pokój 104
tel: 32 3491-940 lub 32 3491-851
e-mail: mrk@swietochlowice.pl
Przyjmowanie stron:
poniedziałki i środy: 10.00 – 14.00
W dniach od 18 do 29 września 2023 r. Miejski Rzecznik Konsumentów w Świętochłowicach będzie przebywać na urlopie wypoczynkowym. Najbliższy dyżur przewidziany na przyjmowanie mieszkańców w sprawach konsumenckich przypadnie na dzień 2 października 2023 r. (poniedziałek) w godzinach od 10.00 do 14.00.
Zakres prowadzonych spraw:
- bezpłatne porady konsumenckie i informacja prawna w zakresie ochrony interesów Konsumentów,
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów Konsumentów,
- wykonywanie innych zadań określonych w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów lub w przepisach odrębnych.
Wymagane dokumenty:
W celu zgłoszenia skargi konsumenckiej mieszkańcy Świętochłowic powinni stawić się osobiście do Miejskiego Rzecznika Konsumentów wraz z wszystkimi dokumentami dotyczącymi sprawy tj.:
- czytelnie wypełnionym wnioskiem o podjęcie interwencji przez Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Świętochłowicach zawierającym podpisane oświadczenie o zapoznaniu się z klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych stanowiącą załącznik do niniejszego wniosku,
- paragonem, fakturą VAT potwierdzającą zakup,
- umową, która została zawarta z przedsiębiorcą,
- zgłoszeniem reklamacyjnym oraz opinią rzeczoznawcy (jeżeli została wystawiona),
- pełną korespondencją, która sprawy dotyczy.
Należy dostarczyć również kopie niniejszych dokumentów, które pozostają w biurze rzecznika.
Opłaty:
Nie podlega opłacie skarbowej.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Według kolejności zgłoszeń.
Miejski Rzecznik Konsumentów reprezentuje stanowisko Konsumenta i w drodze mediacji stara się przekonać przedsiębiorcę do polubownego rozstrzygnięcia powstałego sporu. Niejednokrotnie przedsiębiorca, który nie respektuje uprawnień konsumenckich, jest pouczony w zakresie obowiązujących przepisów. W przypadku braku możliwości polubownego zakończenia sprawy Konsument może dochodzić swych roszczeń w postępowaniu sądowym, przed właściwym miejscowo sądem powszechnym.
Stały Polubowny Sąd Konsumencki rozpatruje spory między konsumentami a przedsiębiorcami (sklepy lub zakłady usługowe), jeżeli wynikają one z zawartej umowy sprzedaży lub z umowy o świadczenie usług. Sąd konsumencki rozstrzyga najczęściej spory drobne, choć istotne z punktu widzenia interesu kupującego. Wartość przedmiotu sporu nie jest ograniczona określoną kwotą. W przypadku braku zgody przedsiębiorcy na skierowanie sprawy do Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego – Konsumentowi pozostaje możliwość złożenia pozwu w sądzie powszechnym.
Podstawa prawna: ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2021 r., poz. 275).