Strona główna » Urząd » Struktura Urzędu » Wydział Architektury i Gospodarki Przestrzennej
Wydział Architektury i Gospodarki Przestrzennej
Dane kontaktowe
Naczelnik Joanna Kulik-Lachowicz
pokój 221
Tel. 32 3491-891
agp@swietochlowice.pl
Załatw sprawę - informacje, wnioski
Zakres spraw
Do podstawowego zakresu działania Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej należy prowadzenie spraw w zakresie sporządzania studium uwarunkowań i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, spraw architektoniczno – budowlanych, spraw związanych z ochroną zabytków i opieką nad zabytkami, w tym w szczególności:
- Sprawowanie nadzoru i koordynowanie prac nad opracowaniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego wybranych fragmentów Miasta oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta.
- Prowadzenie rejestru planów miejscowych oraz wniosków o ich sporządzenie lub zmianę.
- Przygotowanie wypisów i wyrysów z planów zagospodarowania przestrzennego Miasta.
- Naliczanie opłat z tytułu zmiany wartości nieruchomości, powstałej w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą.
- Wydawanie zaświadczeń o zgodności inwestycji z planem miejscowym.
- Udział w postępowaniach administracyjnych wynikających ze skutków zatwierdzenia planów miejscowych.
- Sporządzanie analizy istniejącego zagospodarowania w celu ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji niebędących inwestycjami celu publicznego.
- Ustalanie warunków lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji w tym zakresie.
- Opiniowanie wstępnych projektów podziału nieruchomości.
- Kształtowanie plastyczne Miasta poprzez opiniowanie pod względem estetycznym zamierzeń inwestycyjnych.
- Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach związanych z wydawaniem pozwolenia na budowę.
- Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach związanych ze zgłoszeniem budowy lub wykonaniem robót budowlanych.
- Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach związanych z rozbiórką budynków, budowli i urządzeń budowlanych.
- Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach związanych ze zmianą sposobu użytkowania obiektu budowlanego i jego części, prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji w tym zakresie bądź przyjmowanie zgłoszeń.
- Prowadzenie rejestru wniosków o pozwolenie na budowę, rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę, ewidencji zgłoszeń robót budowlanych, rejestru decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, rejestru decyzji o warunkach zabudowy, rejestru wydawanych dzienników budowy oraz prowadzenie archiwum w zakresie rejestru ruchu budowlanego.
- Wydawanie zaświadczeń potwierdzających dane dotyczące danego obiektu budowlanego lub jego części.
- Współdziałanie z Powiatowym Inspektoratem Nadzoru Budowlanego.
- Współdziałanie w zakresie zapewnienia właściwego funkcjonowania Systemu Informacji Przestrzennej w części dotyczącej zadań własnych Wydziału.
- Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w tym dotyczących:
- Prowadzenia gminnej ewidencji zabytków;
- Prowadzenia ewidencji zabytków niewpisanych do rejestru;
- Sporządzenia gminnego programu opieki nad zabytkami;
- Umieszczania na zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru znaku informującego o tym, że zabytek ten podlega ochronie;
- Uzgadniania decyzji o warunkach zabudowy wydawanych dla obiektów i obszarów objętych ochroną konserwatorską;
- Uzgadniania pozwoleń na budowę w stosunku do obiektów budowlanych objętych ochroną konserwatorską;
- Wnioskowania o przejęcie na własność Skarbu Państwa zabytków nieruchomych;
- Dokonywania lustracji obiektów zabytkowych;
- Opracowywania planów ochrony i konserwacji zabytków;
- Uzgadniania projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
- Prowadzenia procedury utworzenia parku kulturowego;
- Prowadzenia procedury ustanawiania społecznego opiekuna zabytków;
- Gromadzenia dokumentacji fotograficznej, historyczno-ikonograficznej, prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych oraz badań konserwatorskich, architektonicznych i archeologicznych prowadzonych na terenie miasta;
- Współpracy z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków oraz stowarzyszeniami i instytucjami, których cele statutowe powiązane są z ochroną i opieką nad zabytkami;
- Upowszechniania wiedzy o zabytkach;
- Wykonywanie zadań wynikających z Porozumienia zawartego z Wojewodą Śląskim, powierzającego Gminie prowadzenie niektórych zadań z zakresu ochrony zabytków.
- Wykonywanie zadań związanych z rewitalizacją Miasta, określonych odrębnym zarządzeniem Prezydenta Miasta.
Struktura Urzędu
- Biuro Rozwoju Mieszkalnictwa
- Wydział Architektury i Gospodarki Przestrzennej
- Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
- Wydział Ekologii i Gospodarki Odpadami
- Referat Podatków i Egzekucji Administracyjnej
- Wydział Finansowy
- Wydział Geodezji i Kartografii
- Wydział Informatyki
- Wydział Infrastruktury Drogowej
- Wydział Inwestycji i Zamówień Publicznych
- Wydział Gospodarki Nieruchomościami
- Wydział Komunikacji
- Wydział Organizacyjny
- Wydział Rozwoju i Polityki Społecznej
- Wydział Spraw Obywatelskich
- Kancelaria Rady Miejskiej
- Zespół Radców Prawnych
- Audytor Wewnętrzny
- Biuro ds. Najmu Mieszkań
- Kancelaria Prezydenta Miasta
- Straż Miejska
- Urząd Stanu Cywilnego