Strona główna » Urząd » Struktura Urzędu » Wydział Gospodarki Nieruchomościami
Wydział Gospodarki Nieruchomościami
Dane kontaktowe
Naczelnik Grażyna Hanzel
pokój 117
tel. 32 3491-930
mk@swietochlowice.pl
Dzierżawa, wejścia w teren:
tel. 3491 932
Opłaty za użytkowanie wieczyste i przekształcenia:
tel. 3491 933
Odszkodowania:
tel. 3491 850
Sprzedaż gruntów, przekształcenie:
tel. 3491 934
Zakres spraw
Do zakresu działania Wydziału Gospodarki Nieruchomościami należy:
1. Prowadzenie spraw związanych z obrotem nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy i Skarbu Państwa, w tym:
1) Podejmowanie działań zmierzających do zbycia nieruchomości.
2) Występowanie do Wojewody oraz innych właściwych organów administracji o wyrażenie zgody na podejmowanie określonych odrębnymi przepisami czynności prawnych w zakresie gospodarki nieruchomościami.
3) Zbywanie nieruchomości, w tym sprzedaż oraz oddawanie w użytkowanie wieczyste.
4) Organizowanie i przeprowadzanie przetargów, rokowań, negocjacji na zbycie nieruchomości.
5) Sprzedaż nieruchomości w trybie bezprzetargowym.
6) Zamiany nieruchomości.
7) Darowizny nieruchomości.
8) Zlecanie wycen nieruchomości.
9) Realizacja prawa pierwokupu.
10) Ustanawianie trwałego zarządu oraz ograniczonych praw rzeczowych, w tym użytkowania i służebności.
11) Prowadzenie spraw związanych z ograniczeniem sposobu korzystania z nieruchomości, w tym prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości oraz zezwoleń na ich czasowe zajęcie.
12) Prowadzenie postępowań w zakresie przekształcenia lub zbywania na rzecz użytkowników wieczystych prawa własności do nieruchomości.
13) Współpraca z kancelariami notarialnymi w zakresie dotyczącym zawierania umów cywilno-prawnych.
2. Podejmowanie czynności związanych z regulowaniem stanu prawnego nieruchomości, w tym:
1) Przeprowadzanie lub opiniowanie postępowań uwłaszczeniowych oraz inicjowanie postępowań komunalizacyjnych.
2) Prowadzenie postępowań wywłaszczeniowych, ustalanie odszkodowań oraz orzekanie o zwrocie wywłaszczonych nieruchomości.
3) Nabywanie nieruchomości do zasobu Skarbu Państwa, Gminy, Powiatu, w tym pod pasy drogowe dróg publicznych, za wyjątkiem dróg realizowanych w oparciu o zezwolenia na realizację inwestycji drogowych.
4) Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie wypłaty odszkodowania z tytułu nabycia nieruchomości do zasobu Skarbu Państwa, Gminy, Powiatu, pod pasy drogowe dróg publicznych.
5) Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie ustalenia i wypłaty odszkodowania z tytułu przejęcia nieruchomości pod pasy dróg publicznych na podstawie zezwolenia na realizację inwestycji dróg publicznych.
6) Wnioskowanie do Wydziału Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego o ujawnienie prawa własności Gminy i Skarbu Państwa. Sporządzanie wniosków o założenie księgi wieczystej oraz występowanie z wnioskami o wykreślenie bądź wpisanie do księgi wieczystej długów i ciężarów.
7) Współpraca z pełnomocnikami w zakresie postępowań sądowych, w szczególności w sprawach dotyczących własności lub innych praw rzeczowych do nieruchomości, o zapłatę należności za korzystanie z nieruchomości, o roszczenia ze stosunku najmu, dzierżawy lub użyczenia, o stwierdzenie nabycia spadku, o stwierdzenie nabycia prawa własności nieruchomości przez zasiedzenie.
8) Wydawanie zaświadczeń dotyczących przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntów Gminy i Skarbu Państwa zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów.
9) Udzielanie pisemnych informacji w sprawach dotyczących zgłoszenia zamiaru wniesienia opłaty jednorazowej wraz z weryfikacją możliwości udzielenia bonifikaty od tej opłaty.
10) Sporządzanie zaświadczeń końcowych.
3. Prowadzenie spraw z zakresu gospodarowania nieruchomościami, w tym:
1) Prowadzenie ewidencji zasobu nieruchomości Gminy i Skarbu Państwa.
2) Zabezpieczanie nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem.
3) Sporządzanie rocznego sprawozdania z gospodarowania nieruchomościami zasobu Gminy i Skarbu Państwa.
4) Zagospodarowanie nieruchomości przejmowanych w drodze spadkobrania przez Gminę i Skarb Państwa.
4. Wykonywanie czynności dotyczących opłat z tytułu użytkowania wieczystego, przekształcenia prawa
użytkowania wieczystego w prawo własności, użytkowania i trwałego zarządu nieruchomości stanowiących własność Gminy i Skarbu Państwa, w tym:
1) Prowadzenie baz użytkowników wieczystych, właścicieli, którzy przekształcili prawo użytkowania wieczystego w prawo własności, użytkowników i jednostek organizacyjnych posiadających nieruchomości w trwałym zarządzie.
2) Naliczanie, kontrola oraz aktualizacja opłat za użytkowanie wieczyste, przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, użytkowanie i trwały zarząd nieruchomości, w ramach prowadzonej ewidencji analitycznej.
3) Prowadzenie w sposób trwały, chroniący przed modyfikacją zapisów oraz dokonywania zmian w kartotekach dłużników z tytułu dochodów z użytkowania wieczystego, przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, użytkowania i trwałego zarządu.
4) Ustalanie opłat dodatkowych za niedotrzymanie terminów zagospodarowania nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste.
5) Udzielanie pomocy publicznej w zakresie rozpatrywania wniosków dotyczących umarzania, rozkładania na raty oraz przesunięcia terminu płatności z tytułu zawartych umów w zakresie gospodarki nieruchomościami.
6) Przygotowywanie dokumentacji, dotyczącej windykacji należności cywilnoprawnych, wynikających z opłat z tytułu użytkowania wieczystego, użytkowania i trwałego zarządu, w celu skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego.
5. Wykonywanie czynności z zakresu gospodarki finansowej Wydziału Gospodarki Nieruchomościami, w tym:
1) Przygotowywanie projektu budżetu Gminy i Skarbu Państwa.
2) Sporządzanie wniosków w sprawie zmian w budżecie na dany rok kalendarzowy.
3) Sporządzanie dokumentów finansowych oraz kontrola wpłat ratalnych.
4) Sporządzanie deklaracji podatku od nieruchomości dotyczącej gruntów Skarbu Państwa.
5) Sporządzanie sprawozdań finansowych na dany rok kalendarzowy dla Prezydenta oraz Wojewody Śląskiego.
6. Wykonywanie czynności w zakresie oddawania nieruchomości Gminy i Skarbu Państwa w najem i dzierżawę, w tym:
1) Wykonywanie czynności związanych z wynajmowaniem i wydzierżawianiem nieruchomości w drodze przetargu lub w drodze bezprzetargowej.
2) Sporządzanie umów najmu i dzierżawy oraz aneksów do tych umów.
3) Naliczanie, kontrola oraz aktualizacja czynszów z tytułu najmu i dzierżawy, w ramach prowadzonej ewidencji analitycznej.
4) Prowadzenie w sposób trwały, chroniący przed modyfikacją zapisów oraz dokonywania zmian w kartotekach dłużników z tytułu najmu i dzierżawy.
5) Przygotowywanie kompletnej dokumentacji dotyczącej windykacji należności cywilnoprawnych, dotyczących opłat z tytułu zawartych umów najmu i dzierżawy, bądź bezumownego korzystania z nieruchomości, w celu skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego.
6) Uczestnictwo w postępowaniach dotyczących ustalenia granic nieruchomości.
7) Opracowywanie sprawozdań.
8) Udzielanie pomocy publicznej w zakresie rozpatrywania wniosków dotyczących umarzania, rozkładania na raty oraz przesunięcia terminu płatności z tytułu zawartych umów.
- Biuro Rozwoju Mieszkalnictwa
- Wydział Architektury i Gospodarki Przestrzennej
- Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
- Wydział Ekologii i Gospodarki Odpadami
- Referat Podatków i Egzekucji Administracyjnej
- Wydział Finansowy
- Wydział Geodezji i Kartografii
- Wydział Informatyki
- Wydział Infrastruktury Drogowej
- Wydział Inwestycji i Zamówień Publicznych
- Wydział Gospodarki Nieruchomościami
- Wydział Komunikacji
- Wydział Organizacyjny
- Wydział Rozwoju i Polityki Społecznej
- Wydział Spraw Obywatelskich
- Kancelaria Rady Miejskiej
- Zespół Radców Prawnych
- Audytor Wewnętrzny
- Biuro ds. Najmu Mieszkań
- Kancelaria Prezydenta Miasta
- Straż Miejska
- Urząd Stanu Cywilnego