Strona główna » Urząd » Struktura Urzędu » Wydział Finansowy
Wydział Finansowy
Dane kontaktowe
Skarbnik Monika Tetla
Naczelnik Ewa Klimczyk
pokoje 201-206
Tel. 32 3491-861
fn@swietochlowice.pl
Załatw sprawę - informacje, wnioski
Zakres spraw
Do podstawowego zakresu działania Wydziału Finansowego należy prowadzenie spraw w zakresie zapewnienia obsługi finansowo – księgowej budżetu, gospodarki finansowej, w tym w szczególności:
- Prowadzenie obsługi finansowo – księgowej Urzędu.
- Prowadzenie ewidencji finansowo – księgowej w zakresie dochodów Miasta, w tym odpadów komunalnych i Skarbu Państwa oraz ich uzgadnianie z merytorycznymi komórkami organizacyjnymi, prowadzącymi analitykę i windykację dochodów budżetowych.
- Prowadzenie ewidencji finansowo – księgowej w zakresie wydatków Urzędu oraz ich miesięczne uzgadnianie z merytorycznymi komórkami organizacyjnymi.
- Prowadzenie ewidencji finansowo – księgowej zadań inwestycyjnych w ujęciu syntetycznym.
- Prowadzenie obsługi finansowo – księgowej sum depozytowych.
- Prowadzenie obsługi finansowo – księgowej projektów unijnych.
- Prowadzenie ewidencji funduszu świadczeń socjalnych.
- Dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
- Organizowanie i kontrolowanie prawidłowości obiegu dokumentów finansowo – księgowych.
- Prowadzenie rejestrów zakupu i sprzedaży podatku VAT.
- Sporządzanie sprawozdań i bilansów dotyczących Urzędu.
- Prowadzenie spraw płacowych pracowników Urzędu i zleceniobiorców.
- Prowadzenie rozliczeń i dokumentacji rozliczeniowej w zakresie spraw płacowych (ZUS, US i inne potrącenia).
- Prowadzenie ewidencji pozabilansowej planu finansowego Urzędu.
- Prowadzenie kontroli finansowej rozliczeń dotacji z budżetu Miasta.
- Prowadzenie w ujęciu wartościowym ewidencji księgowej środków trwałych oraz wyposażenia Urzędu oraz rozliczanie wyników inwentaryzacji.
- Prowadzenie rejestru umów dla celów ewidencji zaangażowania środków budżetowych na podstawie zestawień z merytorycznych komórek organizacyjnych.
- Opracowywanie wieloletnich zestawień przepływów pieniężnych budżetu Miasta, prognozowanych kwot długu i spłaty zobowiązań.
- Zarządzanie procesem budżetowania oraz opracowywania projektu uchwały budżetowej i projektu uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej.
- Sporządzanie części opisowej i tabelarycznej z wykonania budżetu za pierwsze półrocze i rok budżetowy.
- Prowadzenie Kasowej obsługi budżetu Miasta.
- Współpraca przy przygotowywaniu planów finansowych jednostek budżetowych oraz opracowywania wytycznych do ich realizacji.
- Prowadzenie w formie elektronicznej szczegółowej ewidencji planu dochodów i wydatków budżetowych oraz ewidencji zmian w tym zakresie.
- Dokonywanie przelewu środków jednostkom organizacyjnym miasta oraz wykonywania dyspozycji środkami finansowymi.
- Prowadzenie ewidencji księgowej budżetu Miasta (organu finansowego).
- Monitorowanie, kontrola i analiza realizacji budżetu Miasta oraz opracowywanie projektów uchwał i zarządzeń zmieniających budżet, monitorowanie zmian w budżecie oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej.
- Przygotowywanie propozycji w zakresie zaciągania kredytów, pożyczek i obligacji na finansowanie wydatków budżetowych.
- Prowadzenie ewidencji zobowiązań wynikających z zaciągniętych pożyczek, kredytów i obligacji.
- Sporządzanie prognoz ekonomiczno – finansowych oraz raportów dotyczących budżetu Miasta.
- Sporządzanie uchwał i zarządzeń w elektronicznym systemie Zarządzania Budżetami Jednostek Samorządu Terytorialnego.
- Sporządzanie jednostkowej i zbiorczej sprawozdawczości finansowej i budżetowej.
- Sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych oraz bilansów dotyczących budżetu Miasta oraz zbiorczych bilansów jednostek budżetowych.
- Organizowanie i kontrola prawidłowości obiegu dokumentacji finansowo – księgowej.
- Prowadzenie spraw związanych z wymiarem, poborem oraz księgowaniem podatków i opłat lokalnych.
- Prowadzenie postępowań podatkowych, postępowań sprawdzających i kontroli podatkowych.
- Wydawanie rozstrzygnięć (decyzji i postanowień) w zakresie podatków i opłat lokalnych.
- Udzielanie odpowiedzi na wnioski o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.
- Prowadzenie ewidencji księgowości podatkowej na kontach analitycznych i syntetycznych.
- Prowadzenie rejestru zbiorczego wpłat, zestawienia obrotów i sald.
- Prowadzenie egzekucji należności podatków i opłat lokalnych, w tym opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Prowadzenie egzekucji administracyjnej grzywien nałożonych w drodze mandatów karnych przez funkcjonariuszy Straży Miejskiej.
- Wystawianie upomnień i tytułów wykonawczych dotyczących zaległości w podatkach i opłatach lokalnych.
- Dokonywanie zabezpieczeń zobowiązań podatkowych (hipoteka i zastaw skarbowy).
- Wystawianie i ewidencjonowanie zaświadczeń w sprawach podatków i opłat lokalnych.
- Udzielanie odpowiedzi na otrzymane komornicze zajęcia wierzytelności po ich wcześniejszej analizie.
- Prowadzenie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych.
- Prowadzenie spraw dotyczących udzielania pomocy publicznej dla przedsiębiorców w zakresie odroczenia, rozłożenia na raty lub umorzenia zaległości z tytułu podatków i opłat lokalnych.
- Monitorowanie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom przez Gminę Świętochłowice, sporządzanie sprawozdań zbiorczych.
- Sporządzanie projektów programów pomocowych dotyczących udzielania przez Gminę Świętochłowice, pomocy publicznej.
- Opracowywanie sprawozdań zbiorczych o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach środków publicznych.
- Opracowywanie informacji o udzielonych ulgach podatkowych osobom fizycznym oraz o skutkach finansowych z tytułu udzielonych ulg, niezbędnych do kwartalnych sprawozdań finansowych.
- Prowadzenie spraw związanych z odwołaniami i zażaleniami składanymi do SKO oraz skargami złożonymi do WSA w zakresie podatków i opłat lokalnych.
- Prowadzenie postępowań w sprawie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej i jego wypłata.
- Opracowywanie projektów planu dochodów z tytułu podatków i opłat lokalnych.
- Sporządzanie sprawozdań o uzyskanych dochodach z tytułu należności podatkowych i opłat lokalnych, o stanie należności oraz wybranych aktywach finansowych w zakresie podatków i opłat lokalnych.
- Prowadzenie kartotek uczestników PPK oraz terminowe naliczanie, odprowadzanie składek i archiwizacja dokumentacji związanej z PPK.
W ramach Wydziału działa Referat Podatków i Egzekucji Administracyjnej (symbol akt PE) – pokoje 123-124 i 214 (telefon: Podatki – 32 3491 866 lub 867; Egzekucja Administracyjna – 32 3491 862)
Struktura Urzędu
- Wydział Architektury i Gospodarki Przestrzennej
- Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
- Wydział Ekologii i Gospodarki Odpadami
- Wydział Finansowy
- Wydział Geodezji i Kartografii
- Wydział Informatyki
- Wydział Infrastruktury Drogowej
- Wydział Inwestycji i Zamówień Publicznych
- Wydział Komunikacji
- Wydział Mienia Komunalnego
- Wydział Organizacyjny
- Wydział Rozwoju i Polityki Społecznej
- Wydział Spraw Obywatelskich
- Kancelaria Rady Miejskiej
- Zespół Radców Prawnych
- Biuro Audytu i Kontroli Wewnętrznej
- Biuro ds. Mieszkaniowego Zasobu Gminy
- Kancelaria Prezydenta Miasta
- Straż Miejska
- Urząd Stanu Cywilnego