Wydział Finansowy

Dane kontaktowe

Skarbnik Monika Tetla
Naczelnik Ewa Klimczyk

pokoje 201-206
Tel. 32 3491-861
fn@swietochlowice.pl

Załatw sprawę - informacje, wnioski

Zakres spraw

Do podstawowego zakresu działania Wydziału Finansowego należy prowadzenie spraw w zakresie zapewnienia obsługi finansowo – księgowej budżetu, gospodarki finansowej, w tym w szczególności:

  1. Prowadzenie obsługi finansowo – księgowej Urzędu.
  2. Prowadzenie ewidencji finansowo – księgowej w zakresie dochodów Miasta, w tym odpadów komunalnych i Skarbu Państwa oraz ich uzgadnianie z merytorycznymi komórkami organizacyjnymi, prowadzącymi analitykę i windykację dochodów budżetowych.
  3. Prowadzenie ewidencji finansowo – księgowej w zakresie wydatków Urzędu oraz ich miesięczne uzgadnianie z merytorycznymi komórkami organizacyjnymi.
  4. Prowadzenie ewidencji finansowo – księgowej zadań inwestycyjnych w ujęciu syntetycznym.
  5. Prowadzenie obsługi finansowo – księgowej sum depozytowych.
  6. Prowadzenie obsługi finansowo – księgowej projektów unijnych.
  7. Prowadzenie ewidencji funduszu świadczeń socjalnych.
  8. Dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
  9. Organizowanie i kontrolowanie prawidłowości obiegu dokumentów finansowo – księgowych.
  10. Prowadzenie rejestrów zakupu i sprzedaży podatku VAT.
  11. Sporządzanie sprawozdań i bilansów dotyczących Urzędu.
  12. Prowadzenie spraw płacowych pracowników Urzędu i zleceniobiorców.
  13. Prowadzenie rozliczeń i dokumentacji rozliczeniowej w zakresie spraw płacowych (ZUS, US i inne potrącenia).
  14. Prowadzenie ewidencji pozabilansowej planu finansowego Urzędu.
  15. Prowadzenie kontroli finansowej rozliczeń dotacji z budżetu Miasta.
  16. Prowadzenie w ujęciu wartościowym ewidencji księgowej środków trwałych oraz wyposażenia Urzędu oraz rozliczanie wyników inwentaryzacji.
  17. Prowadzenie rejestru umów dla celów ewidencji zaangażowania środków budżetowych na podstawie zestawień z merytorycznych komórek organizacyjnych.
  18. Opracowywanie wieloletnich zestawień przepływów pieniężnych budżetu Miasta, prognozowanych kwot długu i spłaty zobowiązań.
  19. Zarządzanie procesem budżetowania oraz opracowywania projektu uchwały budżetowej i projektu uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej.
  20. Sporządzanie części opisowej i tabelarycznej z wykonania budżetu za pierwsze półrocze i rok budżetowy.
  21. Prowadzenie Kasowej obsługi budżetu Miasta.
  22. Współpraca przy przygotowywaniu planów finansowych jednostek budżetowych oraz opracowywania wytycznych do ich realizacji.
  23.  Prowadzenie w formie elektronicznej szczegółowej ewidencji planu dochodów i wydatków budżetowych oraz ewidencji zmian w tym zakresie.
  24. Dokonywanie przelewu środków jednostkom organizacyjnym miasta oraz wykonywania dyspozycji środkami finansowymi.
  25. Prowadzenie ewidencji księgowej budżetu Miasta (organu finansowego).
  26. Monitorowanie, kontrola i analiza realizacji budżetu Miasta oraz opracowywanie projektów uchwał i zarządzeń zmieniających budżet, monitorowanie zmian w budżecie oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej.
  27. Przygotowywanie propozycji w zakresie zaciągania kredytów, pożyczek i obligacji na finansowanie wydatków budżetowych.
  28. Prowadzenie ewidencji zobowiązań wynikających z zaciągniętych pożyczek, kredytów i obligacji.
  29. Sporządzanie prognoz ekonomiczno – finansowych oraz raportów dotyczących budżetu Miasta.
  30. Sporządzanie uchwał i zarządzeń w elektronicznym systemie Zarządzania Budżetami Jednostek Samorządu Terytorialnego.
  31. Sporządzanie jednostkowej i zbiorczej sprawozdawczości finansowej i budżetowej.
  32. Sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych oraz bilansów dotyczących budżetu Miasta oraz zbiorczych bilansów jednostek budżetowych.
  33. Organizowanie i kontrola prawidłowości obiegu dokumentacji finansowo – księgowej.
  34. Prowadzenie spraw związanych z wymiarem, poborem oraz księgowaniem podatków i opłat lokalnych.
  35. Prowadzenie postępowań podatkowych, postępowań sprawdzających i kontroli podatkowych.
  36. Wydawanie rozstrzygnięć (decyzji i postanowień) w zakresie podatków i opłat lokalnych.
  37. Udzielanie odpowiedzi na wnioski o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.
  38. Prowadzenie ewidencji księgowości podatkowej na kontach analitycznych i syntetycznych.
  39. Prowadzenie rejestru zbiorczego wpłat, zestawienia obrotów i sald.
  40. Prowadzenie egzekucji należności podatków i opłat lokalnych, w tym opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
  41. Prowadzenie egzekucji administracyjnej grzywien nałożonych w drodze mandatów karnych przez funkcjonariuszy Straży Miejskiej.
  42. Wystawianie upomnień i tytułów wykonawczych dotyczących zaległości w podatkach i opłatach lokalnych.
  43. Dokonywanie zabezpieczeń zobowiązań podatkowych (hipoteka i zastaw skarbowy).
  44. Wystawianie i ewidencjonowanie zaświadczeń w sprawach podatków i opłat lokalnych.
  45. Udzielanie odpowiedzi na otrzymane komornicze zajęcia wierzytelności po ich wcześniejszej analizie.
  46. Prowadzenie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych.
  47. Prowadzenie spraw dotyczących udzielania pomocy publicznej dla przedsiębiorców w zakresie odroczenia, rozłożenia na raty lub umorzenia zaległości z tytułu podatków i opłat lokalnych.
  48. Monitorowanie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom przez Gminę Świętochłowice, sporządzanie sprawozdań zbiorczych.
  49. Sporządzanie projektów programów pomocowych dotyczących udzielania przez Gminę Świętochłowice, pomocy publicznej.
  50. Opracowywanie sprawozdań zbiorczych o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach środków publicznych.
  51. Opracowywanie informacji o udzielonych ulgach podatkowych osobom fizycznym oraz o skutkach finansowych z tytułu udzielonych ulg, niezbędnych do kwartalnych sprawozdań finansowych.
  52. Prowadzenie spraw związanych z odwołaniami i zażaleniami składanymi do SKO oraz skargami złożonymi do WSA w zakresie podatków i opłat lokalnych.
  53. Prowadzenie postępowań w sprawie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej i jego wypłata.
  54. Opracowywanie projektów planu dochodów z tytułu podatków i opłat lokalnych.
  55. Sporządzanie sprawozdań o uzyskanych dochodach z tytułu należności podatkowych i opłat lokalnych,  o stanie należności oraz wybranych aktywach finansowych w zakresie podatków i opłat lokalnych.
  56. Prowadzenie kartotek uczestników PPK oraz terminowe naliczanie, odprowadzanie składek i archiwizacja dokumentacji związanej z PPK.

W ramach Wydziału działa Referat Podatków i Egzekucji Administracyjnej (symbol akt PE) – pokoje 123-124 i 214 (telefon: Podatki – 32 3491 866 lub 867; Egzekucja Administracyjna – 32 3491 862)