Nowy obowiązek przedsiębiorców od 01.01.2025 r.: e-Doręczenia
Od 01.01.2025 r. obowiązuje konieczność utworzenia adresu do e-Doręczeń i wpisania go do Bazy Adresów Elektronicznych przez przedsiębiorców.
e-Doręczenia to usługa, która umożliwia odbieranie, wysyłkę i przechowywanie korespondencji drogą elektroniczną, bez konieczności korzystania z dokumentów w wersji papierowej. Jest to odpowiednik rejestrowanej przesyłki pocztowej, która daje gwarancję jednoznacznej identyfikacji nadawcy i adresata, tajemnicy korespondencji, integralności przesyłanych danych, możliwość szybkiego ustalenia adresu do e-Doręczeń odbiorcy, dostęp do wiarygodnych i prawnie akceptowanych dowodów wysyłki i odbioru, dostęp do informacji o dacie i czasie wysyłania i otrzymania korespondencji. Aktem prawnym regulującym komunikację w ramach Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych jest Ustawa o doręczeniach elektronicznych z dnia 18 listopada 2020 r.
Wpisany do CEIDG przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą będzie zobowiązany do posiadania adresu do e-Doręczeń, dodania go do BAE (Baza Adresów Elektronicznych) i wykorzystywania do komunikacji w sprawach związanych z działalnością.
Identyczna zasada dotyczy przedsiębiorców wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Każdy podmiot publiczny ma również obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do bazy adresów elektronicznych.
Terminami istotnymi z perspektywy prowadzonych działalności gospodarczych obowiązków nałożonych na podstawie ustawy o doręczeniach elektronicznych tj. terminami do kiedy konieczne jest utworzenie adresów do e-doręczeń i wpisania ich do Bazy Adresów Elektronicznych:
Szczegółowe informacje znajdują się tutaj: https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/004495